Research, de basis voor een goede beleggingsportefeuille.

2

Auteur: Dick Hubertus

September 2017

Regelmatig krijgen we de vraag: hoe weten jullie nou eigenlijk waarin je moet beleggen? Moeten het aandelen zijn, of juist obligaties? Vastgoed of andere beleggingscategorieën? In welke verhouding? En welke aandelen of obligaties zijn dan het meest geschikt?

Een evenwichtige beleggingsportefeuille kent een goede, wereldwijde, spreiding over verschillende beleggingscategorieën en titels. Om een goede beleggingsportefeuille samen te kunnen stellen is veel onderzoek nodig, of “research” op z’n Engels. Het is dus een kwestie van je huiswerk doen, of laten doen.

Huh? Laten doen? Ja, u leest het goed, als beleggingsadviseur moet je je huiswerk voor een groot deel laten doen. Want je kunt nu eenmaal niet de hele wereld zelf in de gaten houden. Research is een vak. Research kost tijd. En dus geld. Research is zo omvangrijk, tijdrovend en specialistisch dat zelfs de grootste banken ter wereld dit op individueel niveau niet meer zelf doen. Het onderzoek naar bedrijven en de rapportage hiervan wordt gedaan door gespecialiseerde effectenhuizen. Zij hebben analisten in dienst die een beperkt aantal bedrijven op de voet volgen en deze hebben hier een dagtaak aan.

Toch zijn er partijen, relatief kleine partijen, die beweren hun eigen research te doen. Sommigen gaan zelfs naar aandeelhoudersvergaderingen en zeggen eigen onderzoek naar individuele bedrijven te doen. Allemaal tijdverspilling. Je moet als beleggingsadviseur niet op de stoel van een analist gaan zitten. Het gaat erom dat je de beschikbare informatie op waarde weet te schatten. De interpretatie van informatie, daar gaat het om. Het overgrote deel van al het onderzoek van banken en effectenhuizen is openbaar. Het is de kunst deze te filteren en van al die meningen 1 verhaal te maken en dit te vertalen in de beste beleggingsportefeuilles.

Voor onze visie maken we gebruik van research van gerenommeerde partijen. We combineren openbaar onderzoek en informatie van NN Investment partners, Rabobank en BNP Paribas. Daarnaast gebruiken we research van een gespecialiseerd onderzoeksbureau en voor de invulling van onze portefeuilles en de keuze voor bepaalde titels werken we samen met Morningstar.

Met het filteren en interpreteren van beschikbare informatie maken we het verschil. Wilt u meer weten over de invulling van onze portefeuilles, onze strategie en hoe dat werkt? Hoe we met de keuze voor bepaalde beleggingstitels een beetje meer rendement proberen te maken dan anderen? Bel of mail ons gerust.

Door: Dick Hubertus, HIP Capital, september 2017