# 34

25 november 2019

Misschien wel de belangrijke pijler uit ons beleggingsbeleid is spreiding. Het is niet voor niets regel 1 als je gaat beleggen: leg nooit alle eieren in één mandje. Spreiden gaat uiteraard om risicoreductie. Specifieke bedrijfsrisico’s wil je zo veel mogelijk vermijden. Zo hoef je geen buikpijn te hebben wanneer er een aantal bedrijven uit je portefeuille slecht presteren, dat risico wordt opgevangen door al die anderen die het wel goed doen. Als je een portefeuille echt goed spreid hou je niet of nauwelijks specifiek risico over maar alleen het zogenaamde marktrisico. En daar wordt je op langere termijn voor beloond in de vorm van rendement.

We spreiden onze portefeuilles middels fondsen en indexvolgers. Het beleggen in fondsen en indexvolgers heeft tal val voordelen. Zo is het niet alleen mogelijk om je portefeuille perfect te spreiden maar ook zijn bijvoorbeeld de kosten laag, je hoeft namelijk niet al te veel transacties te doen. Ook kun je beleggen in delen van de wereld of in bepaalde markten waar je anders nooit bij kunt. Denk aan bepaalde opkomende economieën of strategieën die speciale expertise vragen.

Er is eigenlijk maar één nadeel dat we weleens horen van cliënten en dat is de herkenbaarheid van hun beleggingen. Jaren geleden, toen het kopen van 10 aandelen nog gold als een prima spreiding, hadden mensen vaak Heineken, Philips, Nina Brink of Imtech in portefeuille. Heel herkenbaar, maar slecht gespreid dus. Veel specifiek risico, weinig rendement. Nu een moderne beleggingsportefeuille uit fondsen en trackers bestaat zijn de herkenbare bedrijfsnamen meer naar de achtergrond verdwenen. Want een lijstje indices of fondsen is nu eenmaal minder herkenbaar dan klinkende bedrijfsnamen die in het dagelijks leven zichtbaar zijn. Maar beleggers hebben ze wel degelijk!

Zo zijn veel van de 100 meest waardevolle en bekendste merken ter wereld onderdeel van de beleggingsportefeuille van onze cliënten. Partners en beleggingsspecialisten Cees de Waal en Michel Beckers vertellen hier graag en regelmatig meer over. Want naast een goed rendement is het ook leuk om wat leven in je portefeuille te brengen. Bewustwording van je beleggingen gaat immers niet alleen over duurzaamheid maar ook over herkenbaarheid!

Door: Dick Hubertus, HIP Capital, 25 november 2019