Veelgestelde vragen
Waar worden mijn beleggingen geadministreerd en bewaard?
Voor het aan- en verkopen en bewaren van uw beleggingen werken wij samen met meerdere brokers zoals Saxo en AFS. U krijgt daar een eigen rekening op uw eigen naam. Uw effecten en tegoeden worden centraal geadministreerd en bewaard door Euroclear Nederland. Dat is de overheidsinstelling die onder toezicht van het ministerie van financiën en DNB voor alle banken en brokers het effectenverkeer regelt. Het maakt dus niet uit of u bij een bank of onafhankelijke partij met een AFM vergunning belegt. De veiligheid en bewaring is precies hetzelfde.
Zijn mijn beleggingen veilig bij HIP Capital?
Ja. Financiële instrumenten worden zo voor u aangehouden, dat deze onbereikbaar zijn voor crediteuren van de broker of van HIP Capital, ook in geval van faillissement. Dit heet ‘vermogensscheiding’ en dient om de beleggingen van onze cliënten te beschermen. Wanneer er iets met HIP Capital zou gebeuren of als er een broker failliet gaat dan is er voor u dus niets aan de hand.
Is mijn geld veilig bij HIP Capital?
Ja, sterker nog, uw geld is veiliger dan bij een bank. Dat zit zo: bij een bank staat uw geld op de balans van de bank, wanneer de bank failliet gaat, bent u (een deel van) uw geld kwijt. Wanneer u meer dan € 100.000 heeft, valt dit niet meer onder het garantiestelsel. Bij HIP Capital worden al uw beleggingen al apart bewaard, dit is wel zo veilig. Maar omdat ook uw (spaar)geld in een goed gespreide portefeuille of cashfund kan worden opgenomen is uw geld afgescheiden van een bank of broker en beschermd tegen crediteuren en faillissement van de bank of broker.
Kan HIP Capital bij mijn geld?
Nee. Wij werken met volledige vermogensscheiding. Om de posities van onze cliënten zo goed mogelijk te beschermen werken wij altijd met een vaste tegenrekening. De tegenrekening is uw eigen bankrekening waar niemand anders bij kan, ook HIP Capital niet. Het is alleen mogelijk om geld vanaf deze vaste tegenrekening van en naar uw effectendepot te boeken. Wij doen dus de aan- en verkopen binnen uw effectendepot maar we kunnen niet bij uw geld.
Ik word klant. En dan?
U gaat een zogenaamde driepartijen-overeenkomst aan met HIP Capital en de broker. Wij geven u beleggingsadvies, richten uw portefeuille in, volgen de portefeuille continu, grijpen in wanneer dat nodig is en geven uw orders door. De broker zorgt voor de orderuitvoering en de administratie van uw portefeuille.
Hoe kan ik mijn portefeuille volgen?
U kunt 24 uur per dag, 7 dagen in de week uw beleggingsportefeuille volgen op www.hipcapital.nl of via onze app op uw mobiele telefoon of tablet. Heeft u daar geen tijd voor of geen zin in? Geen probleem, wij rapporteren regelmatig over de voortgang van uw portefeuille.
Kan ik altijd meteen over mijn geld en beleggingen beschikken?
Ja. U kunt uw geld dagelijks, kosteloos wegboeken naar uw tegenrekening. Uw beleggingen kunt u dagelijks verkopen, wij adviseren zeer liquide beleggingen die meestal dagelijks te gelde gemaakt kunnen worden.
Rekent HIP Capital in- of uitstapkosten?
Nee, wij rekenen geen kosten voor het in- of uitstappen.
Hoe kan HIP Capital zo veel scherper zijn dan anderen?
Het is geen kwestie van kunnen, maar van willen. Het is onze missie om te laten zien dat het ook anders kan. Een strakke interne kostenbeheersing en de oprechte overtuiging om te willen werken in een wederkerige omgeving voor ons en onze cliënten zorgt voor degressieve adviestarieven die vaak scherper uitvallen dan bij de bank of beheerders.
We zeggen niet alleen dat de vergoeding die we vragen aan onze cliënten in verhouding moet staan tot onze diensten, maar we laten het gewoon zien.
Kunnen jullie rendement garanderen?
Dat zou geweldig zijn. Maar helaas kan niemand dat, u kent het verhaal over garanties en glazen bollen. Wanneer u een partij tegenkomt die garanties op rendement geeft, mag u ons altijd bellen voor een second opinion.
Kan ik ook klant worden van HIP Capital als ik liever mijn beleggingen bij een andere bank of broker aanhoud?
Uiteraard. Ook wanneer u uw huidige portefeuille wilt voortzetten en van ons alleen advies of portefeuille-monitoring wenst is dat geen probleem.
Heeft u andere vragen of wilt u meer informatie?
Kom langs of bel met één van onze lokale kantoren. Telefoonnummers vindt u hier. Mailen kan ook: info@hipcapital.nl.